Connexxion 2497

Connexxion 2497

Na de vorming van Connexxion in mei 1999 werd bij busbouwer Den Oudsten uit Woerden een groot aantal streekbussen besteld van het type Alliance B95 Intercity.
De nieuwe bussen zouden direct in de Connexxion-huisstijl op de weg komen en waren aangeschaft om een groot aantal DAF/Den Oudsten MB200’en uit begin tachtiger jaren te vervangen.

December 1999/januari 2000 kwamen bij Connexxion Haaglanden de 2490 t/m 2503 in dienst. Het waren agglo(meratie)-bussen die een brede instap hadden door de dubbele voordeur. De wagens 2490-2492 kregen als standplaats Zoetermeer, de 2493-2496 Delft en de 2497-2503 de standplaats Den Haag (Houtwijklaan). Bus 2497 werd op 30 januari 2000 in dienst gesteld. Deze serie agglo-bussen was onderdeel van de in totaal 297 aan Connexxion geleverde Alliance B95 bussen (2409-2508, 2536-2595, 2602-2701 en 2797-2833).Vanaf 1 september 2002 werd bus 2497 gebruikt voor het project straxx, dit was een praktijkproef in de regio Haaglanden. Met dit project werd de (al reeds bestaande) Interliner (lange afstand) uitgebreid met de Cityliner (stedelijk gebied) en Easyliner (regionaal vervoer). De bussen 2490-2503 verhuisden hiervoor naar de stalling in Leidschendam. Met de komst van nieuwe bussen konden de bussen 2490-2497 al in begin december 2002 bij het straxx project gemist worden en werden de 2495-2497 aan de stalling Monster toebedeeld.

Wegens een ander straxx-project werden de bussen 2492, 2495-2503 en 2591-2592 in de loop van 2003 overgeplaatst naar de stallingen Zeist en Wijk bij Duurstede. In ruil daarvoor zou de regio Haaglanden een aantal Mercedes-Benz Integro’s uit de 2700-serie (die in Zeist de 9200’en hebben vervangen) retour krijgen. De 2497 deed dienst vanuit Zeist tot eind februari 2004, waarna de bus werd overgeplaatst naar Connexxion Ermelo. Vrij kort hierna op 1 april 2004 keerde 2497 weer terug naar Zeist, waarna de bus ‘Voor U’-bestickering op de flanken kreeg. Op 13 december 2008 deed de 2497 voor het laatst dienst, waarna de bus na nog geen negen jaar dienst te hebben gedaan in Hoofddorp opgelegd werd. In deze periode verloor Connexxion veel vervoersgebieden waardoor nog redelijk modern materieel versneld van de hand werd gedaan.

Op 12 oktober 2009 werd de 2497 verkocht aan E&R Rijopleidingen uit Nieuwegein. De bus werd wit gespoten en gebruikt voor rijopleidingen. Eind 2014 werd bekend dat E&R Rijopleidingen haar laatste Den Oudsten-bussen wilde vervangen. Aangezien het aantal Den Oudsten B95’s behoorlijk is uitgedund na de export van een groot aantal bussen naar Ivoorkust en Cuba, is besloten om de 2497 (met name vanwege het Haagse verleden) op te nemen in de collectie van het Haags Bus Museum. Op 21 november 2015 wordt bus 2497 in de kleuren van Connexxion van 1999 tijdens de HBM open dag overgedragen aan de HBM wagenparkbeheerder. Ook zullen we de bus net als onze andere lesbussen af en toen inzetten voor het lesrijden met publiek.

De Den Oudsten Alliance B95 Intercity was (uiteindelijk) de allerlaatste streekbus die door Den Oudsten werd ontwikkeld. Bovendien is dit bustype in de jaren na 2000 zeer beeldbepalend geweest in de vervoersgebieden waar Connexxion reed. De volgende series hebben bij Connexxion dienst gedaan: 2409-2489, 2490-2508 (agglo), 2536-2555, 2556-2585 (agglo), 2586-2592 (agglo), 2593-2595, 2602-2645 (agglo), 2646-2656 (agglo), 2657-2671 (agglo), 2672-2696, 2697-2701 en 2797-2833 (agglo).

VervoerderConnexxion
Wagen nummer2497
MerkDen Oudsten
CarrosserieDen Oudsten “Alliance”
Bouwjaar1999
KentekenBH-VB-31
Aantal zitplaatsen39
Eigendom HBM2014
Restauratie2014-2015
Vorige eigenaar1999 – 2009 Connexxion
2009 – 2014 E&R Opleidingen
StatusNiet rijvaardig

Nieuwsberichten

Bericht niet gevonden

Agenda

  • De agenda is momenteel leeg.

Wilt u meer weten over ons initiatief voor het Zuid-Hollands Autobus Museum (ZHAM)?

Kijk dan op www.autobusmuseum.nl

Helpt u mee om het Autobusmuseum te bouwen? Koop nu uw bouwsteen om ons project te steunen!

Ga voor de aankoop van een steen naar www.busmuseumbouwen.nl