NZH 5128

NZH 5128

Als opvolger van de bekende standaard-streekbus, waarvan het oorspronkelijke model uit 1968 stamt, presenteerde carrosseriebouwer Den Oudsten in 1988 de Den Oudsten B88. De Den Oudsten B88 was leverbaar op chassis van DAF (MB230, SB220, SBG220) en Volvo (B10M, B10MG, B10R) in verschillende lengtes (korte stadsbus, standaardbus en gelede bus). In totaal zijn in de periode 1988 t/m 1995 1.244 Den Oudsten B88’s gebouwd.

De NZH 5128 stamt uit de eerste serie Den Oudsten B88’s van de NZH (5100 t/m 5129) en kwam in maart 1989 in dienst. De bussen 5100 t/m 5126 kregen al snel een stabalkon, terwijl de 5127 t/m 5129 de extra zitplaatsen behielden. Aanvankelijk hadden de 5100’en grijze stoffen banken, maar in de loop van 1991 zijn deze banken vanwege het snel vervuilen vervangen door grijze skai-banken. De 5128 werd in dienst gesteld vanuit de vestiging Purmerend. Na de komst van de Berkhof-bussen uit de 4600-serie schoof de 5128 in augustus 1992 door naar rayon Leiden. In 1994 werd het streekvervoer in de Leidse regio herverkaveld, waardoor de 5128 op 1 juni 1994 in het wagenpark van Westnederland terecht kwam. Per 1 november 1994 ging de bus mee naar ZWN. Op 10 mei 1999, toen Connexxion ontstond, werd de 5128 weer herenigd met zijn soortgenoten die voor de NZH waren blijven rijden. Kort hierna werd de 5128 in de groene Connexxion-kleuren gestoken.

Eind 2003 was de 5128 niet meer nodig in de Leidse regio, waardoor de bus op 12 december 2003 met seriegenoot 5127 doorschoof naar de regio Ridderkerk. In het begin van 2004 ging de 5128 dan toch aan de kant en werd ingeruild bij Womy Equipment & Supply Zevenbergen voor export. Connexxion had met Womy bedongen dat alle SB220’s voor export verkocht moesten worden. Daartoe werden de bussen door TSN Boskoop klaargemaakt voor een nieuw bestaan in Georgië. De 5128 ontsprong de exportdans en (via een administratieve transactie via AM Buses in het Belgische Overpelt, waardoor de bus toch was ‘geëxporteerd’) verkocht aan Thijssen Tours in het Limburgse Geulle. De 5128 kwam op 22 mei 2004 bij Thijssen Tours aan. De bus werd in juni/juli 2004 beplakt als reclamebus voor luchtvaartmaatschappij V-Bird en in dienst gesteld onder nr. 14. Later werd de bus omgenummerd in nr. 307. Via handelaar ZN-Reizen uit Susteren kwam de 5128 in maart 2010 terecht bij een particulier uit Sint-Odiliënberg voor het vervoer van landarbeiders.

In 2015 ondernam het Haags Bus Museum een poging om één van de allerlaatste Den Oudsten B88’s uit de Haagse regio te kunnen bemachtigen. Na een ruil met de voormalige HTM 131, afkomstig van Vreugde Tours, mocht de 5128 de aspergevelden verruilen voor museumdoeleinden in de Hofstad. Op 21 november 2015 werd de 5128, tegelijkertijd met een boek over de Den Oudsten B88, gepresenteerd. De opbrengsten van het genoemde boek zullen worden gebruikt om de 5128 te restaureren als gele NZH-bus. De 5128 moet de herinnering levend houden aan het streekvervoer in de Duin- en Bollenstreek zoals het in de negentiger jaren was.

Vervoerder NZH
Wagen nummer 5128
Merk DAF
Carrosserie Den Oudsten
Bouwjaar 1988
Kenteken VD-68-HT
Aantal zitplaatsen 45
Eigendom HBM 2015
Restauratie n.v.t.
Vorige eigenaar 1989 – 1994 NZH
1994 WN
1994 – 1999 ZWN
1999 – 2004 Connexxion
2004 – 2010 Thijssen Tours
2010 – 2015 Boerderijkwinkel ’t Zittard
Status Niet rijvaardig

 

Nieuwsberichten

Bericht niet gevonden

Wilt u meer weten over ons initiatief voor het Zuid-Hollands Autobus Museum (ZHAM)?

Kijk dan op www.autobusmuseum.nl

Helpt u mee om het Autobusmuseum te bouwen? Koop nu uw bouwsteen om ons project te steunen!

Ga voor de aankoop van een steen naar www.busmuseumbouwen.nl