Westnederland 5443

Westnederland 5443

In de periode 1965-1967 bestelt de NZH een aantal series bussen ter vervanging van de Holland Coach bussen (zie bus NZH 5511) die sinds 1955 actief zijn in het stadsverkeer van Leiden en Haarlem.

Dit zijn bussen gebaseerd op het type LV van Verheul die vanaf 1964 in grote getale in gebruik zijn genomen door diverse maatschappijen in Nederland. De stadsbus variant krijgt de typecode LVS en heeft een chassis en carrosserie van Verheul. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van Leyland componenten. Ondanks dat de bussen korter (9,7 meter) zijn dan de streekbus variant worden dezelfde motor en halfautomatische versnellingsbak gebruikt. Dit zorgt ervoor dat deze stadsbussen erg vlot kunnen opereren.

Op de eerste levering aan de NZH na worden de bussen in de nieuwe gele standaardkleur voor het openbaar vervoer geleverd. Bij de laatste serie (5419-5445) van 27 bussen die in 1967 worden gebouwd verkleinde de NZH de afname naar 22 stuks op het allerlaatste moment. De aanschaf van nieuwe bussen van de NS-streekvervoer dochterbedrijven, zoals de NZH, wordt centraal gecoördineerd. De vijf bussen die nu over zijn worden wel afgenomen maar komen bij een andere NS-streekvervoer dochter, de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij (WSM), terecht.

Bij Verheul zijn de vijf bussen nagenoeg gereed, de NZH-emblemen worden verwijderd en vervangen door WSM-emblemen en de bussen worden afgeleverd in Loosduinen. De typische NZH-wagencijfers blijven wel gehandhaafd. De WSM verzorgt een aantal stadslijnen in Delft en kan deze vijf bussen goed gebruiken voor de nieuwe stadslijn 60 in Delft. Later komen de amper gebruikte soortgenoten 5437-5440 in 1968 eveneens van de NZH naar de WSM zodat de serie 5437-5445 ontstaat. Buiten de stadsdiensten in Delft worden de bussen ook volop gebruikt op de streekdiensten van de WSM.

In 1969 fuseren de bedrijven Citosa, Van Gog en WSM tot Westnederland. Voor de bussen 5437-5445 verandert er buiten een ander bedrijfslogo niet veel, deze blijven actief in Delft en omstreken. Begin jaren zeventig worden een aantal bussen met personeel van deze serie verhuurd aan de HTM. Rond 1977 komen er tijdelijk zestien NZH-chauffeurs over naar Westnederland. Bij de NZH in Leiden waren er chauffeurs over wegens het wegvallen van een aantal lijnen in de regio Leidschendam, Voorburg en Den Haag. Wegens de materieelbekendheid worden deze chauffeurs voornamelijk ingedeeld op de bussen van de serie 5437-5445.

Met de komst van nieuw materieel in 1979 (zie bus Westnederland 7008) raken de LVS-bussen de stamlocatie Delft grotendeels kwijt en verschijnen nu ook vanuit stalling Boskoop op de stadsdiensten van Alphen aan de Rijn en Gouda. Bus 5439 gaat door een grote aanrijding als eerste van de serie in 1979 buiten dienst. Rond 1980 worden de bussen 5443 en 5445 verhuurd aan de NAL in Ter Aar.

In 1983 en 1984 worden de resterende bussen van de serie buiten dienst gesteld. Ook bij de NZH die een veelvoud van dit type bussen had gaan in deze jaren de laatste vijf buiten dienst. De bussen worden afgevoerd naar het Centraal Autoherstel Bedrijf (CAB) op bus 5443 na. Deze 5443 wordt verbouwd tot werkwagen voor het sneltrambedrijf van Westnederland tussen Utrecht en Nieuwegein.

Medio 1989 wordt deze 5443 vervangen bij Westnederland en wordt aan een particulier verkocht. Er volgen in korte tijd meerdere particulieren als eigenaar die de bus willen herstellen. Het is aan diverse particuliere eigenaren te danken dat deze bus een grote revisie krijgt en in 1998 weer rijvaardig wordt gepresenteerd.

Rond 2008 raakt de bus defect, verblijft in diverse stallingen en lijdt een verborgen bestaan, in 2013 verkrijgt de eerste particuliere eigenaar uit 1989 de bus weer en met steun van Stichting Romeo uit Rotterdam wordt de bus rijdend gemaakt en worden diverse storingen verholpen. In 2022 heeft de eigenaar de bus aangeboden aan het Haags Bus Museum waar het met recht een plekje in de museale collectie verdient.

VervoerderWestnederland
Wagen nummer5443
MerkVerheul-Leyland
CarrosserieVerheul
Bouwjaar1967
KentekenBB-58-52
Aantal zitplaatsen30
Eigendom HBM2022
Restauratien.v.t.
Vorige eigenaar1967 – 1969 WSM
1969 – 1989 Westnederland
1989 – 2022 Particulier bezit (o.a. in beheer bij Leyland Bus Museum en Stichting Bever)
StatusNiet rijvaardig

 

 

 
Nieuwsberichten

Bagagerek Westnederland 5443

Hoe kom je aan een missend bagagerek voor een Westnederland bus 5443 uit 1967? Tja, dat leek een uitdaging te worden. Wat rondvragen bij collega stichtingen gaf een positief bericht vanuit de collega’s in Hoogezand. Het bagagerek werd op ons verzoek opgemeten en een aantal foto’s gaven aan dat dit erg leek op wat we …

Lees meer Lees meer

Ontbrekend bordje voor de Westnederland 5443

Dat is nog eens een leuk cadeautje! Een voormalig Westnederland chauffeur van vestiging Delft schonk ons een bordje wat in onze Delftse stadsbus uit 1967 mist. Bij de afvoer van soortgenoten in 1984 werd dit bordje als aandenken bewaard. Nu 38 jaar later wordt het bordje door onze medewerker meteen weer vakkundig teruggeplaatst. De gulle …

Lees meer Lees meer

Westnederland 5443 toegevoegd aan de collectie!

Onlangs hebben we deze typische Haaglanden bus aan onze bus-collectie toe kunnen voegen. Het betreft een korte stadsbus die lange tijd de straten van Delft sierde. Verheul heeft deze bus 5443 in 1967 gebouwd (gebruikmakend van Leyland componenten) en geleverd aan de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij in Loosduinen. In 1969 gaat de bus over naar vervoerder …

Lees meer Lees meer

Agenda

  • De agenda is momenteel leeg.

Wilt u meer weten over ons initiatief voor het Zuid-Hollands Autobus Museum (ZHAM)?

Kijk dan op www.autobusmuseum.nl

Helpt u mee om het Autobusmuseum te bouwen? Koop nu uw bouwsteen om ons project te steunen!

Ga voor de aankoop van een steen naar www.busmuseumbouwen.nl